Ostatnia aktualizacja 6 listopada, 2020
Odwaga jest często mylona z walecznością. Odwaga wywodzi się ze zrozumienia, które pochodzi z mądrości umysłu. Waleczność jest zewnętrzną manifestacją odwagi i może być uważana za dziecko zarówno „mądrego” jak i „emocjonalnego” umysłu.
Przykładowo, jeśli starcza ci odwagi, aby przyjąć wyzwanie, oznacza to, że twój umysł zrozumiał sytuację i podjął decyzję. Następnie musisz być wystarczająco waleczny aby temu wyzwaniu stawić czoła. Bez odwagi waleczność nie starcza na długo: bez głębokiego rozumienia odwagi waleczność może być ślepa i głupia.
Po pierwsze waleczność, po drugie siła, po trzecie kung-fu
Udane manifestowanie odwagi wymaga więcej niż tylko decyzji twojego „mądrego” umysłu. Potrzebujesz również pewnej dozy psychologicznego przygotowania, tak, abyś był zrównoważony emocjonalnie; to nada twojej waleczności silny korzeń tak, że będzie ona mogła trwać. Mądry człowiek zawsze przygotowuje się biorąc pod uwagę [wszystkie] sytuacje, jakie mogą się wywiązać; kiedy coś się wydarzy będzie on gotów na wykazanie się odwagą.
W chińskich sztukach walki jest powiedziane: „Po pierwsze waleczność, po drugie siła, po trzecie kung-fu” (Yi dan, er li, san gong-fu). Znaczy to, że pierwszym wymogiem w przypadku walki jest to, abyś był wystarczająco waleczny by poradzić sobie z problemem. Jeśli się boisz, twój umysł jest rozproszony i nie masz kontroli nad własnym ciałem. Skoro tak, jak możesz się obronić?
Tak więc, jeśli chcesz nauczyć się dobrze walczyć, musisz nauczyć się odwagi i waleczności. Wielu ludzi, którzy od lat ćwiczą kung-fu, jest wciąż niezdolnych do obrony w ulicznej walce. Nie dzieje się tak dlatego, że nie mają dobrej techniki sztuk walki; raczej dlatego, że nigdy wcześniej nie spotkali się z podobną sytuacją i nie są na nią przygotowani psychicznie.
Nawet jeśli jesteś doskonale przygotowany umysłem, musisz również mieć wystarczająco dużo siły na wykonanie decyzji. Wielu ludziom, którzy mają odwagę do walki, brakuje do niej siły. Z drugiej strony ludzie, którzy są silni i waleczni, mogą walczyć efektywnie nawet pomimo tego, że brakuje im techniki. Kiedy walczy dwoje równie dobrze przygotowanych ludzi, ten z lepszą techniką wygra. Widzicie więc, że efektywna samoobrona wymaga po pierwsze waleczności, a następnie siły i techniki.
Co z tymi, którzy są słabi? Jak mogą się obronić?”
Możecie teraz zapytać, „Co z tymi, którzy są słabi? Jak mogą się obronić?” Ludzie, którzy mają mało siły muszą zmodyfikować swoje podejście i ćwiczyć techniki bardziej intensywnie w celu zrekompensowania swojej słabości.
W chińskich sztukach walki mówi się również: „Po pierwsze szybkość, po drugie technika, po trzecie siła.” Powód jest bardzo prosty. Istnieje wiele obszarów [ludzkiego ciała], na których może ono zostać łatwo zranione w celu unieruchomienia przeciwnika albo ograniczenia jego zdolności do walki. Na przykład, mała siła potrzebna jest do wyrządzenia poważnej szkody oczom, nosowi, gardłu, splotowi słonecznemu, kroczu i goleniowi, a nawet do spowodowania śmierci, jeśli zada się znaczne obrażenia w niektórych z tych miejsc.
W Chinach istnieje wiele stylów dla słabych ludzi pragnących się bronić. Jednakże aby uczynić techniki efektywnymi, najważniejsza jest prędkość. Trzeba być w stanie dosięgnąć słabych miejsc przeciwnika z taką prędkością i dokładnością, aby on nie miał dużej szansy na obronę. To pokazuje, że aby wykonywać techniki szybko i sprawnie, powinno się położyć nacisk jedynie na kilka [z pośród nich] i ćwiczyć je, aż będziesz mógł wykonywać je sprawnie. Nauka wielu technik, z których żadnej nie potrafisz użyć, jest równoznaczna z uczeniem się niczego. Zawsze pamiętaj: opanowanie kilku efektywnych technik jest lepsze niż nauka wielu technik nieefektywnych.
Litość dla wroga do bycie okrutnym dla siebie
Kiedy znajdujesz się w sytuacji, która może rozwinąć się w walkę, musisz natychmiast uświadomić sobie, że ty albo twój przeciwnik zostanie ofiarą. Jeśli nie chcesz być ofiarą, musisz przygotować się na całkowite zaangażowanie w swoje akcje. Jest powiedziane, „Jeśli jesteś litościwy dla przeciwnika, jesteś okrutny dla samego siebie.” Bardzo ważnym jest, aby to zrozumieć i wziąć sobie do serca. Jeśli w tym zawiedziesz, pozbawisz się mentalnego przygotowania, które jest niezbędne w samoobronie.
Powinniśmy zrozumieć, że chińskie sztuki walki służą do samo rozwoju i dyscypliny, a nie do walki i zdobywania chwały. Służą bardziej wewnętrznemu rozumieniu niż zewnętrznemu manifestowaniu swojego ego czy dumy. Jednak, jako że powinniśmy pomagać innym i próbować rozumieć ich problemy, powinniśmy również nauczyć się, jak bronić się przed tymi, którzy chcą z nas zrobić swoje ofiary.
Dr Yang Jwing-Ming
Polecane dla Ciebie
Kluczowe punkty treningu Kung Fu Białego Żurawia (Bai He)
Żuraw jest słabym zwierzęciem, które nie ma zbyt dużo siły do wykorzystania w walce. Jednak w razie potrzeby…
Rozwijanie fizycznego potencjału w sztukach walki – część 1
W ciągu wielu lat doświadczeń i treningów praktycy sztuk walki uświadomili sobie, ze w walce istnieją w zasadzie…
Teoria Treningu Południowych Stylów Białego Żurawia
Teorie (założenia) treningu są podstawą każdego stylu. Ze zrozumienia teorii wynikają ruchy i techniki. Jeżeli praktykujesz styl Żurawia…
Dłoń Żelaznego Piasku – żelazna pięść w Kung Fu
Zachodnią widownię najbardziej fascynują pokazy rozbijania twardych przedmiotów, takich jak: deski i cegły. Jednak widownia, a nawet wykonujący…
Uszkodzenia stawów ramion podczas treningów sztuki walki
Uszkodzenia rąk zdarzają się często w treningu sztuk walk. Dzieje się tak dlatego, że prawie wszyscy praktycy sztuk…
Świeca w treningu Kung Fu
W społeczności chińskich sztuk walki, trening świecy jest istotnym elementem szkolenia adepta kung fu (gongfu). Jest tak, ponieważ…
Nastawienie podczas nauki Kung Fu
Często widzimy praktykujących Gong Fu (Kung Fu), którzy chcą osiągnąć poziom mistrza po 3-4 latach treningu. Nawet dziś…
Moralno-etyczne zasady Kung Fu
Według staro-chińskich wierzeń i przekonań, zarówno w człowieku jak i w całej przyrodzie istnieją dwa przeciwstawne i ścierające…
Qi, sploty nerwowe i punkty witalne
Prawidłowe zrozumienie takich ważnych rzeczy jak medytacja, nacisk lub uderzenia na punkty, siła wewnętrzna i masaż uzależnione są…
Styl Południowego Białego Żurawia (Nan Bai He Quan)
Mówi się, że styl ten stworzyła kobieta imieniem Fang, Qi-Niang we wczesnym okresie Qing Kangxi (1662-1723…
Historia klasztoru Shaolin
Zwracając sięw kierunku historii Wu Shu dostrzegamy, że mimo iż istniało wiele stylów, to jednak najlepiej zorganizowany był…
Kung Fu znaczy energia i czas
Podejmując naukę Kung Fu, dobrze jest rozpocząć od zrozumienia znaczenia tego słowa. Kung Fu (lub inaczej – Gongfu)…
Style Kung Fu – twarde, miękko-twarde i miękkie
Chińskie style sztuk walki można rozróżniać po sposobie w jaki manifestują Jin (bojową moc); dzielimy je na style…
Wywiad z dr Yang Jwing-Mingiem (marzec 1998)
Magazyn Kung Fu: Naucza Pan w USA od wielu lat. Polskę odwiedzał Pan wielokrotnie, obecna wizyta jest już…
Wywiad z dr Yang Jwing-Mingiem – Qi Magazine 1996
Dr Yang Jwing Ming od wielu lat jest jednym z przodujących nauczycieli sztuk walki Kung Fu, Qigong (Chi…
Trening sztuk walk
Wielu ludzi ćwiczy dziś różne sztuki walki, ale tylko nieliczni potrafią dostrzec i zrozumieć prawdziwe znaczenie treningu….